sábado, junio 21, 2008

Qigong




El origen y construcción de la sabiduría de los pueblos no se conoce.
000
00
0
Hoy me ha parecido oportuno traer este artículo sobre el arte milenario del qigong, y el autismo. Qi significa algo así como la energía universal, que existe dentro y fuera del individuo; gong se traduce, eso creo, por entrenar, cuidar, acrecentar. Qi gong sería cultivar la energía interior. En China es una práctica médica para curar y también un recurso de salud que utiliza la población china, sin necesidad de ir al médico. Después de leer un artículo presentado en IMFAR Londres 2008 he decidido compartirlo con Vds. También he mandado una carta al ponente de la conferencia, Sr. M.L.Silva.
La necesidad de estimulación sensorial especial es una constante en muchos niños con diagnóstico de autismo y en otros niños que no tienen ese diagnóstico. No hay curas milagros, hasta ahora, sino posibles mejorías con un trabajo serio, riguroso y constante para ayudar al progreso de los niños. Pero por exótico que nos parezca a nosotros el qigong, no lo es menos que a ellos les resulte lo mismo con la tortilla de patatas y las corridas de toros, como dijo en su día el desaparecido actor y académico Fernando Fernán Gómez. Así que les propongo que no juzguen el qigong como algo exótico, sino como una práctica más de las muchas que pueden sentar bien a chicos y grandes. Al menos eso creen a pie juntillas los chinos desde hace varios miles de años. Los investigadores del estudio también piensan que resulta útil a niños con diagnóstico de autismo. Sé que muchos padres llevan a sus hijos a practicar técnicas orientales: yoga, judo, kárate, etc.
Esta es otra. Todo lo que sea ejercicio físico sienta bien a todos los niños y más en esta sociedad tan sedentaria.
.
Dear Mr/Mrs L.M.Silva:

I have read your article A controlled study of a qigong massage treatment for sensory impairment in autism expounded in IMFAR 2008.

I am very interested in knowing the massages and exercises about Qigong for children over 2 year-old.
I would also like to know about the duration of the sessions of training and the program developed throught the five months that it is stated in your article.
I should be very grateful if you could send me a copy of the program.

I have a blog about autism http://www.autismointegral.blogspot.com/ .

The copy i am requesting you is neither for any commercial purposes nor for publishing in my blog, of course, without you consent.

I' ll write an article remarking your interesting research.

I am working with a 2 year-old child's parent, though their son is not autistic he needs sensory stimulation.

We consider that the application of this technique must be rigorous. A mechanical way of application is out of consideration. To end, we ask you to recommend us one of two readings that let us know more about your technique before the practical application of the exercises and massages.

Yours faithfully.

Eduardo Carbonell Cruz.

LMTSilvaqigong@comcast.net
.

A controlled study of a qigong massage treatment for sensory impairment in autism
.
Friday, May 16, 2008: 10:15 AM
Bourgogne (Novotel London West)
.
L. M. Silva , The Teaching Research Institute, Western Oregon University, Monmouth, OR
M. Schalock , Teaching Research Institute, Western Oregon University, Monmouth, OR
R. Ayres , Teaching Research Institute, Western Oregon University, Monmouth, OR
C. Bunse , Teaching Research Institute, Western Oregon University, Monmouth, OR
S. Budden , Pediatric Development Program, Legacy Emmanuel Children's Hospital, Portland, OR
.
Background: Autism is commonly associated with disturbances of the sensory nervous system, digestion and sleep.
Objectives: to evaluate a treatment for autism based on a model that proposes autism is a global condition in which the primary impairment is sensory, and the developmental delay and abnormal behavior are secondary. Treatment is directed at sensory impairment, digestion and sleep, and allows the child to be more comfortable, more aware, and better able to pay attention and learn. The result of treatment is movement towards normal on the autism spectrum. Hypothesis: A five-month qigong massage intervention aimed at improving the function of multiple physiological systems will significantly improve the severity of autism as measured by standardized tests of behavior and language/social abilities.
Methods: A randomized, controlled trial design was employed with 46 children assigned to intervention or wait-list control conditions. Pre/post testing was done by blinded pre-school teachers and parents. The intervention is two-pronged with parents and trained staff giving children a parent or trainer version of the protocol directed at selected acupuncture channels and points. Setting/Participants: Home and Educational Service District-based training program. A volunteer sample of children & parents completed the program. Selection criteria were: 1) age under six 2) educational diagnosis of autism 3) no additional medical diagnoses. Standardized tests were used: Vineland, Pervasive Developmental Disorder Behavioral Inventory and Autism Behavior Checklist. Changes in sensory impairment, digestion and sleep were evaluated by parent questionnaire.
Results: Blinded teacher evaluations showed treated children had significant improvement of language/social skills (p<.04) and reduction in autistic behavior (p<.03) compared to controls. Parent data confirmed the findings (p<.01) and showed stability of results at ten months. Conclusions: This research indicates that children receiving the five-month qigong massage intervention had significant improvement of measures of autism. Regression analysis gave support to the autism model proposed.
.
See more of: Sensory Processing
See more of: Oral Presentations

000
00
0
Estudio universitario sobre efectos del qigong en la Diabetes-tipo2





000
00
0






000
00
0




Este blog no da consejos médicos.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Muy interesante!!

Araceli D.F.

Carol dijo...

Hola,
He leído el artículo de qigong y autismo y me ha parecido super interesante.

Me llamo Carol, soy de Barcelona (España). Soy maestra de educación especial y estoy haciendo el segundo curso de Formadora de Qigong.

Tengo experiencia en trabajar con niños autistas, pero todavía no he podido aplicar el qigong con ellos.

Me había preguntado si habría una aplicación para el autismo, pero al leer tu entrada me ha sorprendido gratamente ver que si.

Te contestó el señor que hizo el artículo? Si fuera así, podrías enviármelo?

mi dirección es: cguille3@gmail.com

Mi marido y yo tenemos un blog sobre qigong: http://nuestroblogdeqigong.blogspot.com

Gracias.

Eduardo Carbonell Cruz dijo...

Hola Carol:

Ya encontré tu página. En vez de pinchar en tu nombre, escribí la dirección y no salió la página.
Sí, el señor me contestó anunciándome que publicaría un libro con esos ejercicios.
Cuando encuentre el correo, te mando el contenido. No creo revelar así ningúna confidencia.
O mejor aún, lo publicaré además para conocimiento de los lectores. Espero que te pases más a menudo por el blog.

Gracias por la visita Carol.